Obrazovanje na daljinu

Uspjesno prvi put u Hrvatskoj u srednjoskolskom obrazovanju u Srednjoj strukovnoj skoli Velika Gorica, realizirana je mobilna komunikacija pomocu PDA rucnog racunala i Interneta


Tek se pojavila mogucnost mobilne komunikacije preko PDA racunala, a vec imamo primjenu u srednjoskolskom obrazovanju. Skoro svakodnevno u dnevnim tiskovinama, a pogotovo informatickim casopisima citateljstvo je bombardirano necim sto ce vjerojatno promjeniti svijet glede racunala i opce ljudske djelatnosti, a to je PDA. O cemu se to uopce radi? PDA je rucno racunalo (racunalo koje se drzi u ruci) koje moze biti povezano preko USB sucelja na tradicionalni PC iliMac, a od sada dodana je mogucnost mobilne komunikcije kao GSM mobilni uredaj. Jedna od vodecih proizvodaca PDA racunala je tvrtka Handspring koja se nametnula trzistu povoljnom cijenom i kolosalnim mogucnostima glede mobilne informatike pa tako i Interneta u ruci.
U Srednjoj strukovnoj skoli Velika Gorica vec vise od godinu dana, tocnije od 02. travnja 2000., primjenjuje se mobilna komunikacija preko GSM uredaja kao dodatna mogucnost obrazovanja na daljinu u srednjoj skoli.
Posebnost i zanimljivost je skolska godina 2001./2002. i Srednja strukovnovna skola Velika Gorica,gdje Veljko Skocilic primjenjuje i PDA rucno racunalo-Visor, kojim vodi skolske pedagoske dokumentacije. Tako u konacnosti vodi PDA ne samo profesora bez ploce i krede vec i profesora bez imenika. Na rucnom racunalu profesor ima sve podatke, od baze podataka iz maticne knjige, razredne knjige, imenika, dnevnika rada, razrednickog lista, priprema za izvodenje nastavnog sata itd. Svi se podaci lako azuriraju izmedu rucnog racunala i PC ili Mac racunala pomocu USB veze i tipke za sinkronizaciju. U blizoj buducnosti ocekuje se u Republici Hrvatskoj da ce Ministarstvo prosvjete i sporta uvesti u svim skolama vodenje elektronicke pedagoske dokumentacije i evidencije, i to sve naravno preko Interneta.
Tu se nije stalo pa je uspjesno prvi put u Hrvatskoj, u Srednjoj strukovnoj skoli Velika Gorica, realizirana mobilna komunikacija preko PDA rucnog racunala u srednjoskolskom obrazovanju. Profesor Veljko Skocilic je iz predmeta kojeg predaje u tradicionalnoj skoli, protueksplozijska zastita elektricnih uredaja, realizirao ≥pismeni≥ kao Net uradak iz navedenog predmeta. Preko PDA Visor Pone spojio se na Internet i poslao, dana 31. listopada 2001., ucenicima pet pitanja slijedeceg sadrzaja:

From: "Veljko Skocilic" <veljko.skocilic@ka.tel.hr>
To: "Tomislav Korenika" <tomislav.korenika@public.srce.hr>,
"Filip Penezic" <bipedala@vip.hr>
Subject: Ex Net uradak
Date: Wed 31 Oct 2001 18:16
Molim odgovori na sljedeca pitanja koja su postavljena pomocu Visorphone mobilnog racunala:
1. Kakve elektricne uredaje pretstavljaju Ex-uredaji?
2. Na kojim se fizikalnim principima osnivaju sve vrste protueksplozijske zastite?
3. Sto se naziva eksplozivna smjesa?
4. Sto je to donja granica eksplozivnosti ili zapaljivosti?
5. Opisi granice eksplozivnosti za metan.
Pozdrav, profesor.
--
Poslano s mobilnog uredaja Visor Phone

Iz poruke poslane preko mobilnog PDA Visor Fone vidljivo je da je profesor
"Veljko Skocilic" <veljko.skocilic@ka.tel.hr>
poslao na Internet pet pitanja svojim ucenicima 4. razreda elektrotehnickog smjera:
"Tomislav Korenika" <tomislav.korenika@public.srce.hr>,
"Filip Penezic" <bipedala@vip.hr>
≥Pismeni≥ kao Net uradak iz navedenog predmeta imao je naziv:
Subject: Ex Net uradak
Profesor je poslao poruku:
Molim odgovori na sljedeca pitanja koja su postavljena pomocu Visor Phone mobilnog racunala:
1. Kakve elektricne uredaje pretstavljaju Ex-uredaji?
2. Na kojim se fizikalnim principima osnivaju sve vrste protueksplozijske zastite?
3. Sto se naziva eksplozivna smjesa?
4. Sto je to donja granica eksplozivnosti ili zapaljivosti?
5. Opisi granice eksplozivnosti za metan.
Pozdrav, profesor.

Iako ucenici nisu bili upoznati da ce im profesor, dan prije Svih svetih u 18.16 sati, poslati Net uradak, za priblizno sat vremena odgovorili su na neocekivana pitanja:

Date: Wed, 31 Oct 2001 19:48:37 +0100 (cET)
From: "Filip Penezic" <bipedala@vip.hr>
To: Veljko Skocilic <veljko.skocilic@ka.tel.hr>
Subject: Net uradak odgovori
> Molim odgovori na sljedeca pitanja koja su postavljena pomocu Visorphone mobilnog racunala:
> 1. Kakve elektricne uredaje pretstavljaju Ex-uredaji?
> 2. Na kojim se fizikalnim principima osnivaju sve vrste protueksplozijske zastite?
> 3. Sto se naziva eksplozivna smjesa?
> 4. Sto je to donja granica eksplozivnosti ili zapaljivosti?
> 5. Opisi granice eksplozivnosti za metan.
> Pozdrav, profesor.
> --
> Poslano s mobilnog uredaja Visor Phone
1. Ex-uredaji predstavljaju elektricne uredaje posebne izvedbe za rad u atmosferi eksplozivnih smjesa, zapaljivih para, prasine i zraka.
2. Sve vrste protueksplozijske zastite se zasnivaju na 4 osnovna fizikalna principa: 1. oklapanje ugrozenog prostora radi lokalizacijeeksplozije (neprodorni oklop), 2. ogranicenje energije uzrocniku paljenja (samosigurnost), 3. ogranicenje temperature uzrocniku paljenja uz posebne mjere za eliminiranje uzrocnika paljenja uslijed greske (povecana sigurnost), 4.izoliranje uzrocnika paljenja od eksplozivne atmosfere bilo krutim, tekucim ili plinovitim medijem.
3. Eksplozivne smjese mogu iskrenjem, elektricnim lukom il prevelikim zagrijavanjem prouzrociti paljenje, a pojavljuju se u rudnicima, industriji i maloserijskoj proizvodnji.
4. Donja granica eksplozivnosti ili zapaljivosti je najniza koncentracija zapaljivnih plinova i para koja mora postojati u smjesi sa zrakom da moze doci do sagorijevanja.
5. Granice eksplozivnosti za metan su 5,3 i 14,9 vol%. To znaci da do izgaranja metana u smjesi sa zrakom i do eksplozije nece doci ako je koncentracija niza od 5,3 i visa od 14,9 vol%. U podrucju koncentracije izmedu granicnih vrijednosti doci ce do sagorijevanja metana u smjesi sa zrakom i do pojave eksplozije, koja to slabija sto su koncentracije metana blize donjoj i gornjoj granici eksplozivnosti, a bit ce to jaca sto je koncentracija metana bliza stehiometrijskoj smjesi (9,5 vol%).
Pozdrav od: Filipa Penezica, iz 4. F

Iz poruke primljene na mobilni PDA Visor Fone, preko Interneta, vidljivo je da je ucenik Filip Penezic ucenik 4.F razreda Srednje strukovne skole Velika Gorica uspjesno odgovorio na postavljena pitanja. U navedenoj srednjeskolskoj realizaciji, kao prvoj u Hrvata ostvarenoj mobilnoj komunikaciji pomocu PDA rucnog racunala i Interneta u obrazovanju na daljinu, vrijedno je spomenuti i ucenika 4.F razreda Tomislava Koreniku koji je takoder odgovorio u priblizno istom vremenskom roku na postavljeni ≥pismeni≥ Net uradak iz navedenog predmeta.
Sva dogadanja i gdje je danas profesor sa svojim ucenicima, vrijedi pogledati na web stranicu Srednje strukovne skole Velika Gorica: http://pubwww.srce.hr/obrt_skola_vg.

01.studeni 2001.



Obrazovanje - veliki uspjeh Srednje strukovne skole Velika Gorica

Obrazovanje na daljinu i multimedijski DVD video nastavni sat

Tehnologija u procesu obrazovanja danas priprema ucenike za buducnost koju ne moze nitko predvidjeti

DVD video skolski sat

U Srednjoj strukovnoj skoli, u sklopu aktiva elektrotehnike, vec nekoliko godina samozatojno profesor elektrotehnicke grupe predmeta Veljko Skocilic dipl. ing. primjenjuje u nastavnom procesu svjetske tehnoloske novosti u obrazovanju srednjoskolaca. Informatickom tehnologijom omogucio je ucenicima razvijanje vjestina potrebnih u buducnosti kao integraciju tehnoloskih rijesenja koja mogu sluziti kao katalizator razvitka kritickog misljenja, poticanja kreativnosti, njegovanje suradnje i komunikacije te ukupno veselje ucenika u nastavnom procesu. Ta informaticka tehnologija koristi kao pomoc u procesu obrazovanja, a ne kao predmet proucavanja. Svojim pristupom obrazovanju profesor nudi prvo samom sebi, zatim ucenicima kao i njihovim roditeljima pronalazenje zadovoljstva u odredivanju svoje buducnosti.
Koncem 2001. realizirao je profesor Veljko Skocilic, vjerojatno prvi u Hrvatskoj, multimedijski skolski sat pomocu digitalne opreme koja je bila spojena na LCD projektor kako bi ucenici nastavni sat vidjeli i na platnu. Ucenicima je prikazan rad na muskom modelu od samog pocetka pristupa sisanju do konacnog zavrsnog dotjerivanja modela. Ucenici su citavo vrijeme nastavnog procesa pratili sve detalje znatno uvecane na platnu za projeciranje iako su bili relativno daleko od modela. Na samom zavrsetku sata ucenicima je redom ponovljeno, pomocu slajdova, sve sto se na satu radilo. Nastavni materijal prikazan je na web stranici
http://jagor.srce.hr/obrt_skola_vg/slikeFri/sat1.html
kao kolekcija slika na tradicionalni fotografski nacin, a postoji i inacica nastavnog sata na CD-u skole. Ucenici su pokazali veliko zanimanje za ovakav multimedijski skolski sat.
Na tome profesor nije stao vec je brizno pripremao DVD video materijal kao multimedijski dozivljaj nastavnog sata. Pomocu informatickog alata stvorio je nastavni film pracen ne samo digitalnom slikom vec i glazbenom kulisom kao i govorom i tekstom koji vodi ucenike kroz nastavni sat. Digitalno prireden nastavni sat prezentiran je dana 15. svibnja 2002. na satu frizerstva kod Mirjane Mikulcic u drugom razredu. Ucenicima je pomocu DVD videa i televizijskog aparata kao i priredenog video CD-a prikazan nastavni sat kao digitalna multimedijska nastava. Takoder je iz prikazanog vidljivo da sam profesor moze napraviti kompletno sve kao digitalnu multimediju gledljivo na televizoru u skoli ili ucenickom domu - obrazovanje na daljinu.
I na ovaj nacin prisustvujemo umiranju video trake i radanja novog, a to je DVD koji sve vise prodire u nase domove kao zabava gledanja filmova, a od sada i kao gledanje obrazovnih skolskih nastavnih satova.
Ocekuje se u blizoj buducnosti znatno veca propusnost informacija putem Interneta pa ce ovakve multiedijske prezentacije nastavnog sata biti lakse dostupne bilo kojem srednjoskolcu ma gdje on bio na ovome svijetu.

21. svibnja 2002.



Veliki uspjeh Srednje strukovne skole Velika Gorica

Maturanti i profesor

Prvi put u Hrvatskoj maturanti

ucenici Tomislav Petkovic i Tomislav Korenika

polagali maturu preko Interneta

Tiho i samozatajno elektroaktiv Srednje strukovne skole Velika Gorica uz dugotrajne pripreme izveo je prvo polaganje mature u Hrvatskoj preko Interneta. Ovakav uspjeh bio je ocekivan s obzirom da je elektroaktiv velikogoricke Srednje strukovne skole kako mnogi u Hrvatskoj misle udaljen “jednu svjetlosnu godinu” od drugih srednjih skola slicnog odgojno obrazovnog profila. Polaganje mature preko Interneta predhodilo je visegodisnjem radu profesora elektrotehnicke grupe predmeta Veljka Skocilica dipl.ing. elektrotehnike koji je sve svoje predmete u elektronickom obliku predstavio na skolskoj web stranici: http://pubwww.srce.hr/obrt_skola_vg koja je jedna od najstarijih i vjerojatno moguce i najboljih srednjoskolskih stranica. Usput stranica nudi i veze na stranice koje vode kroz Turopolje sa pregrst informacija od Turisticke zajednice, Plemenite opcine turopoljske, Crvenog kriza, Udruzenja obrtnika itd. Kao pedagog svoje mrezne maturante, maturante na Internetu, cetiri godine Skocilic prati putem elektronicke poste stalnom provjerom znanja od postavljanja pitanja, kontrolnih uradaka, do izrade programa u obliku crteza i shema. Ovaj vid obrazovanja vecina ljudi naziva “virtualnom skolom”, ali tocniji izraz je “obrazovanje na daljinu” sto posebno i istice autor izvedene mrezne mature. Takoder profesor je postavio i inacicu skolske web stranice na CD-u kako bi ucenici mogli “surfati” po skolskoj stranici ne prikljucivsi se na telefonsku liniju - off line. Skolski CD takoder pun je i multimedijskog sadrzaja kojeg je posebno, odnedavno,  priredio profesor i za prikaz na DVD uredajima preko televizora.

Tocno u 8,30 sati dana 13. lipnja 2002. komisija zaduzena za polaganje mature postavila je preko Interneta pitanja kao i maturantima koji su na tradicionalni nacin polagali maturu. Izabrani maturanti, 4 razreda elektrotehnickog smjera, koji su usli u srednjosklosku povijest Hrvatske, Tomislav Petkovic i Tomislav Korenika, poslali su za petnaestak minuta odgovore iz svojih domova ispitnoj komisiji koja se je nalazila u skoli. Ispitna komisija citavo je vrijeme promatrala “maturu na daljinu” kao i vezu izmedu skole i domova ucenika na platnu za projeciranje putem LCD projektora i prijenosnog racunala. Nije nevazno da su navedeni maturanti svoje maturalne radove izradili na tradicionalni nacin na papiru kao i postavom na skolskoj web stranici u elektronickom izdanju. Odgovore na postavljena ispitna pitanja ispisana su i na pisacu kako bi se zadovoljila i tradicionalna norma Ministarstva jer mora biti zadovoljena i “papirologija”.

Ne cekajuci sutrasnje uobicajno “obrazovanje na daljinu” i zavrsni dio mature kao “matura na daljinu” Skocilic “skace” u moguca buduca srednjoskolska kretanja sto ce vrijeme koje dolazi vjerojatno i potvrditi.

U razgovoru s profesorom koji je realizirao “maturu na daljinu” saznali smo da je njegov cilj svega sto radi u obrazovanju pokazivanje drugim profesorima da se moze s danas laganim informatickim alatom izraditi tradicionalna pedagoska dokumentacija uljucujuci i elektronicke udzbenike. To dovodi do necega sto je poznato u trgovini kao “multilevel marketing”, a to je po Skocilicu “multilevel obrazovanje” - pokazi jednom da on pokaze drugom itd.

17.06.2002.



Obrazovanje u Srednjoj strukovnoj skoli Velika Gorica
http://jagor.srce.hr/obrt_skola_vg

Digitalni multimedijski nastavni sat pomocu racunala i televizora

Danasnja audio vizualna informaticka tehnologija izvodenja nastavnog sata pruza niz razlicitih mogucnosti, a posebice mogucnost povezivanja racunala i televizora.


Prikaz AV prikljucka na racunalu
AV kabel

Priblizavamo se vremenima obrazovanja koja traze konacni obracun s obrazovanjem “ploce i krede“ i traze od profesora da moraju danas znati rad sa racunalom. Na zalost prosla su i vremena romantike kad su profesori, s kredom u ruci, mogli samo posmatrati kako netko drugi od kolega kao entuzijasta uvodi racunalo kao sastavni dio realizacije svojeg nastavnog sata. Danasnje obrazovanje trazi od profesora i vise od znanja rada sa racunalom tako da nije dovoljno samo znati rad sa uredskim paketom za pisanje kao sto je Microsoft Word. U vremenima naglih promjena u drustvenim zbivanjima obrazovanje, kao i sve ostale ljudske djelatnosti, prisistvuju povlacenju video trake koja postaje pomalo povijest u sklopu analognog zapisa slike i tona. Tradicija analognog AV zamjenjuje se digitalnim AV ili DVD zapisom slike i tona koji sve vise prodire u nase domove kao zabava gledanja filmova, a od nedugo i kao zamjena tradicionalne ploce i krede na skolskim nastavnim satovima. U nase skole, posebno u Srednjoj strukovnoj skoli Velika Gorica u sklopu aktiva elektrotehnike gdje se primjenjuje digitalna tehnologija u nastavi, ploca je vec vise godina zamijenjena LCD projektorom i platnom za projeciranje. Planovi velikogoricke skole su nabava visemetarskog video zida ili zaslona koji ce zamjeniti LCD projektor i platno - ocekuje se sponzor, a moguce i “budenje“ Ministarstva prosvjete i sporta u pomoci skoli koja prati primjenu svjetske tehnologije u srednjoskolskom obrazovanju. Postoji ideja da se u velikogorickoj skoli postavi “ucionoca 21. stoljeca“ u kojoj bi se provjeravale primjenjivosti novih informatickih tehnologija u srednjoskolskom obrazovanju. Ne cekajuci buducnost profesor elektrotehnicke grupe predmeta, autor ovog clanka, dosao je na jednostavnu ideju da u obrazovanju zamjeni skupu opremu racunalo i LCD i u ucionici primjeni postojecu jeftinu, a to je racunalo i televizor. Uz minimalnu investiciju, ako racunalo nema ugradenu video karticu, moguc je prijenos AV kabelom video zapis sa racunala na televizor. Video zapis, naravno i audio zapisi ako su prisutni, prenose se kao slike i ton sa zaslona racunala, ili kao DVD reprodukcije, na televizor. Televizor u ovom slucaju predstavlja dodatni vanjski zaslon koji ima i mogucnost reprodukcije tona, naravno ako je to moguce u visekanalnoj tehnici, kao i video zapisa. Ne ulazeci previse u strucni dio, ipak treba istaci da je potrebno na racunalu odabrati NTSC ili PAL rezoluciju /u Europi je to PAL/ kao i izbor 800x600 ili 1024x768 ili nesto slicno. Racunalo mora imati RGB izlaz koji se preko video kabela prikljucuje na televizor. Kabelom se takoder prenosi visekanalni audio zapis na televizor ili neko drugo audio pojacalo i onda konacno sve na zvucnike.
Multimedijski nastavni sat svakog profesora, iz bilo kojeg predmeta, moze biti znatno sadrzajnijih kolosalnih mogucnosti, a posebno treba istaci mogucnost povezivanja na Internet i ukljucivanje samih ucenika da sami interaktivno ucestvuju u realizaciji nastavnog sata.
Ukratko, sve sto je profesor priredio kao pripremu na racunalu svojeg nastavnog sata, bilo tekstualno, graficki, filmski, zvucno itd., moze prikazati ne vise plocom i kredom vec racunalom i u nasem slucaju televizorom. Takoder, profesor na satu moze koristiti i druge strucne materijale priredene na CD-u ili DVD-u kojih danas u obrazovanju ima iz svih podrucja znanosti.
Autor ovog teksta uvijek posebno istice da bi se informaticka tehnologija trebala koristiti kao pomoc u procesu obrazovanja, a ne kao predmet proucavanja. Ovakvim pristupom obrazovanju profesorima, ucenicima kao i njihovim roditeljima pruza se mogucnost pronalazenja zadovoljstva u odredivanju svoje buducnosti.

29. 07. 2002.